Svar: Madkonsistenser

25. januar 2017

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære M

Tak for dit brev og dine åbne og ærlige tanker :)

Det kan være rigtig svært at tilbyde sit barn mad i hånden og lade ham gumle, sutte, gnaske osv. For et eller andet sted, har du jo ret - han kan i princippet sagtens få noget galt i halsen, og du skal naturligvis holde øje med ham og også kunne reagere, hvis det sker... Derfor skal du forsøge at finde en balance mellem at tilbyde ham mad, som styrker ham mundmotorisk - og huske på at øvelse gør mester - og samtidig også give ham noget, som du selv er mere tryg ved.

Det styrker hans mundmotorik, og også hans koordinationevne, hvis du lader ham sidde med f.eks. en brødskorpe i hånden, lade ham selv føre den til munden, opbløde den med spyt osv. Det er en god øvelse for ham. Ristede rugbrødsbjælker er en mulighed, det samme er en agurkering - du kan skære en skive agurk på 1.5 cm og fjerne kernerne i midten, så det bliver til en ring og sætte den på hans tommelfinger - så kan han bedre holde fast på den. Det lyder som om, at mødregruppen bruger mine råd :) Du må også gerne give ham en blød appelsinbåd, som han kan sidde og sutte saften ud af. Det kan også være et stykke melon, som du holder, imens han sutter, slikker og smager. Hvis I får kartoffelbåde bagt i ovnen om aftenen, kan du også prøve med sådan en, det samme med en lille blomkålsbuket, der er kogt.

Du bør derimod IKKE give ham f.eks. æblebåde eller anden frugt med skræl, ligesom han ikke må få en rå gulerod. Her kan han let få bidt et stykke af og det kan sætte sig fast i halsen og være farligt! Og så skal han naturligvis altid være under opsyn, når han sidder med noget, så du kan reagere hurtigt, hvis det går galt...

Og så tænker jeg, at du måske skal undersøge muligheden for at få lidt større viden om, hvordan du skal reagere. Du kan højst sandsynligt finde et kursus i førstehjælp til babyer og småbørn i nærheden af, hvor du bor. Nogle gange kan man bestille et kursus til mødregrupper, så det er også en mulighed :)

Og så tænker jeg også, at det lyder som om, at du lige nu skal købe en babyfeeder eller et frugtnet. Det er en lille beholder, som du kan komme frugt eller kogte grøntsager ned i, og som din dreng så kan sidde og gumle på og sutte på. Det stimulere hans lyst til at smage, styre slagets gang lidt og giver samtidig sikkerhed for, at der ikke bliver bidt stykker af, som kan sætte sig fast i halsen. De kan købes på nettet eller i større babyudstyrs forretninger.

Og når det er sagt, så tænker jeg også, at han jo ikke er så gammel endnu, så det er helt normalt, at han stadig har brug for grød og mos og ikke helt er klar til grovere konsistens og mere bid. Det kommer hen af vejen :)

Det vil være rigtig godt med grovere grød som havregrød eller flerkornsgrød, så han på den måde vænnes til lidt mere bid. Du må også gerne komme hakket kød og fisk i hans grøntsagsmos - men det er ...

Annonce

... naturligt, hvis du stadig er nødt til at lave mosen cremet og han endnu ikke er parat til, at det bare er moset med en gaffel. Det er mange børn først parat til i 7 måneders alderen og også der, kan de have svært ved det. Du skal derfor ikke give ham noget, som han endnu ikke virker parat til. Det har hverken du eller han glæde af, så er det bedre at tage det lidt mere stille og roligt. Det vigtigste er trods alt, at han er glad for mad og glad for at spise - og hvis maden er for grov og han oplever at få maden galt i halsen til hvert måltid, så er det bestemt ikke rart for ham. Derfor skal du prioritere at give ham noget, som han faktisk kan spise og også at give det hele lidt tid :) Og så forsøge ikke at sammenligne alt for meget med de andre i mødregruppen...

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes eller flaske og sover videre

Morgen 7.30-8: Havregrød, frisk blød frugt i hånden at gumle på selv (evt. via en babyfeeder), vand af kop.

Formiddag 9-9.30: Frugtmos og frisk blød frugt i hånden (evt. via en babyfeeder), vand af kop.

Ammes eller flaske og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos og der begyndes med lidt kød eller fisk i mosen, suppleres gerne med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende og kan også få lidt kogte grøntsager eller lidt frugt som dessert via en babyfeeder... Vand af kop.

Ammes eller flaske og puttes til middagslur

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Eftermiddag 16: Tilbydes frugtmos, frisk blød frugt i hånden (og igen evt. via en babyfeeder), vand af kop.

Powernappen springes måske over

Aften 18: Grøntsagsmos og også her begyndes med kød eller fisk i mosen og han suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignede. Udgangspunkt i jeres mad og også om aftenen må han gerne sidde og sutte på lidt frugt til dessert, som gives via en babyfeeder. Vand af kop.

Ammes eller flaske og puttes ca 19.30-20

Sen aften 23-24: Ammes eller flaske og sover uden yderligere mælk til næste morgen tidlig. At sove igennem i denne alder betyder at han kan sove 5-6 timer uden mælk...

For at give dig "ro i sjælen", anbefaler jeg som sagt en babyfeeder. Det er okay - det er bedre, at han får lidt at gumle på via denne, end at han slet ikke får det. Men det vil være rigtig godt, hvis han også stadig får noget at gumle på, som det er - og ikke via noget gummi... så han oplever konsistensen af det han gumler på forskelligt og også lærer, hvor langt ind i munden han kan komme maden før f.eks. brækrefleksen aktiveres... Når far f.eks er hjemme i weekenden eller om aftenen, så prøv at lade far styre det lidt... hvis han tør lidt mere :)

Og husk, han behøver ikke kunne spise groft moset mad endnu - det er helt fint med cremet mos og hvor fisk eller kød bare giver lidt struktur i en enkelt skefuld en gang imellem:)

Rigtig meget held og lykke fortsat :) Og stort knus med på vejen!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen
For gud ved hvilken gang er jeg på din hjemmeside for lige at tjekke, hvordan det nu er med forkølelse og graviditet. Jeg har brugt siden så mange gange. Og hver gang har jeg fået højt kvalificerede og superpraktiske og tryghedskabende svar. Det vil jeg bare lige sige tak for.
Mvh Birgitte