Svar: Madkonsistenser
25. januar 2017
Alder:
6 mdr.
Kære M
Tak for dit brev og dine åbne og ærlige tanker :)
Det kan være rigtig svært at tilbyde sit barn mad i hånden og lade ham gumle, sutte, gnaske osv. For et eller andet sted, har du jo ret - han kan i princippet sagtens få noget galt i halsen, og du skal naturligvis holde øje med ham og også kunne reagere, hvis det sker... Derfor skal du forsøge at finde en balance mellem at tilbyde ham mad, som styrker ham mundmotorisk - og huske på at øvelse gør mester - og samtidig også give ham noget, som du selv er mere tryg ved.
Det styrker hans mundmotorik, og også hans koordinationevne, hvis du lader ham sidde med f.eks. en brødskorpe i hånden, lade ham selv føre den til munden, opbløde den med spyt osv. Det er en god øvelse for ham. Ristede rugbrødsbjælker er en mulighed, det samme er en agurkering - du kan skære en skive agurk på 1.5 cm og fjerne kernerne i midten, så det bliver til en ring og sætte den på hans tommelfinger - så kan han bedre holde fast på den. Det lyder som om, at mødregruppen bruger mine råd :) Du må også gerne give ham en blød appelsinbåd, som han kan sidde og sutte saften ud af. Det kan også være et stykke melon, som du holder, imens han sutter, slikker og smager. Hvis I får kartoffelbåde bagt i ovnen om aftenen, kan du også prøve med sådan en, det samme med en lille blomkålsbuket, der er kogt.
Du bør derimod IKKE give ham f.eks. æblebåde eller anden frugt med skræl, ligesom han ikke må få en rå gulerod. Her kan han let få bidt et stykke af og det kan sætte sig fast i halsen og være farligt! Og så skal han naturligvis altid være under opsyn, når han sidder med noget, så du kan reagere hurtigt, hvis det går galt...
Og så tænker jeg, at du måske skal undersøge muligheden for at få lidt større viden om, hvordan du skal reagere. Du kan højst sandsynligt finde et kursus i førstehjælp til babyer og småbørn i nærheden af, hvor du bor. Nogle gange kan man bestille et kursus til mødregrupper, så det er også en mulighed :)
Og så tænker jeg også, at det lyder som om, at du lige nu skal købe en babyfeeder eller et frugtnet. Det er en lille beholder, som du kan komme frugt eller kogte grøntsager ned i, og som din dreng så kan sidde og gumle på og sutte på. Det stimulere hans lyst til at smage, styre slagets gang lidt og giver samtidig sikkerhed for, at der ikke bliver bidt stykker af, som kan sætte sig fast i halsen. De kan købes på nettet eller i større babyudstyrs forretninger.
Og når det er sagt, så tænker jeg også, at han jo ikke er så gammel endnu, så det er helt normalt, at han stadig har brug for grød og mos og ikke helt er klar til grovere konsistens og mere bid. Det kommer hen af vejen :)
Det vil være rigtig godt med grovere grød som havregrød eller flerkornsgrød, så han på den måde vænnes til lidt mere bid. Du må også gerne komme hakket kød og fisk i hans grøntsagsmos - men det er naturligt, hvis du stadig er nødt til at lave mosen cremet og han endnu ikke er parat til, at det bare er moset med en gaffel. Det er mange børn først parat til i 7 måneders alderen og også der, kan de have svært ved det. Du skal derfor ikke give ham noget, som han endnu ikke virker parat til. Det har hverken du eller han glæde af, så er det bedre at tage det lidt mere stille og roligt. Det vigtigste er trods alt, at han er glad for mad og glad for at spise - og hvis maden er for grov og han oplever at få maden galt i halsen til hvert måltid, så er det bestemt ikke rart for ham. Derfor skal du prioritere at give ham noget, som han faktisk kan spise og også at give det hele lidt tid :) Og så forsøge ikke at sammenligne alt for meget med de andre i mødregruppen...
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes eller flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, frisk blød frugt i hånden at gumle på selv (evt. via en babyfeeder), vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos og frisk blød frugt i hånden (evt. via en babyfeeder), vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos og der begyndes med lidt kød eller fisk i mosen, suppleres gerne med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende og kan også få lidt kogte grøntsager eller lidt frugt som dessert via en babyfeeder... Vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Tilbydes frugtmos, frisk blød frugt i hånden (og igen evt. via en babyfeeder), vand af kop.
Powernappen springes måske over
Aften 18: Grøntsagsmos og også her begyndes med kød eller fisk i mosen og han suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignede. Udgangspunkt i jeres mad og også om aftenen må han gerne sidde og sutte på lidt frugt til dessert, som gives via en babyfeeder. Vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske og sover uden yderligere mælk til næste morgen tidlig. At sove igennem i denne alder betyder at han kan sove 5-6 timer uden mælk...
For at give dig "ro i sjælen", anbefaler jeg som sagt en babyfeeder. Det er okay - det er bedre, at han får lidt at gumle på via denne, end at han slet ikke får det. Men det vil være rigtig godt, hvis han også stadig får noget at gumle på, som det er - og ikke via noget gummi... så han oplever konsistensen af det han gumler på forskelligt og også lærer, hvor langt ind i munden han kan komme maden før f.eks. brækrefleksen aktiveres... Når far f.eks er hjemme i weekenden eller om aftenen, så prøv at lade far styre det lidt... hvis han tør lidt mere :)
Og husk, han behøver ikke kunne spise groft moset mad endnu - det er helt fint med cremet mos og hvor fisk eller kød bare giver lidt struktur i en enkelt skefuld en gang imellem:)
Rigtig meget held og lykke fortsat :) Og stort knus med på vejen!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske